در نشست خبری؛
جزئیات برنامه های هشتمین دوسالانه ملی مجسمه سازی تهران تشریح شد
جزییات هشتمین دوسالانه ملی مجسمهسازی تهران امروز ۹ مهرماه طی یک نشست خبری تشریح شد و مکان برگزاری این رویداد باغ کتاب اعلام شد.
به گزارش ستاد خبری هشتمین دوسالانه ملی مجسمه سازی تهران، پیش از ظهر امروز 9 مهرماه نخستین نشست خبری هشتمین دوسالانه ملی مجسمهسازی تهران با حضور عباس مجیدی رییس هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمهساز ایران، محمود بخشی دبیر این دوسالانه، محمود محرومی دبیر اجرایی دوسالانه، اردشیر میرمنگره معاون هنری اداره کل تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خانه هنرمندان شماره دو برگزار شد.
در ابتدای این نشست عباس مجیدی گفت: ما برای رسیدن به هشتمین دوسالانه ملی مجسمه سازی تهران، مسیری طولانی را طی کردیم تا به این مرحله که انتشار فراخوان است، رسیدیم.
وی ادامه داد: تلاش ما ایجاد بستری برای درک بهتر هنر مجسمه سازی بود و برای این هدف لازم بود نظرات مختلف هنرمندان را درباره این رویداد بشنویم. در ابتدا به بررسی بی ینال های گذشته پرداختیم. 20 جلسه گفتگو با هنرمندان برگزار کردیم و به تحلیل ضعف ها و قوت های بی ینال های گذشته پرداختیم. در ابتدا باید به سوال کلیدی پاسخ می دادیم مانند اینکه این بی ینال باید به صورت کیوریتوری برگزار شود یا با فراخوان عمومی که در نهایت تصمیم این شد که تلفیقی از فراخوان و کیوریتوری را داشته باشیم تا به تعامل بیشتر با هنرمندان برسیم. همچنین بحث رقابتی بودن یا نبودن، داشتن تم و یا مکان مند بودن اثر و... مطرح شد.
وی با تاکید بر اینکه این دوره دوسالانه در یک بستر پژوهشی شکل گرفته بیان کرد: در این دوره شاهد تعامل خلاق هنرمند، کیوریتور و مخاطب هستیم. دبیری که معرفی شد خودش یکی از تفاوت های این دوره با دوره های قبل را نشان می دهد. حذف جایزه نیز از دیگر تغییرات این دوسالانه است. همچنین در این دوره ما موضوع مشخصی برای هنرمندان اعلام نمی کنیم.
مجیدی گفت: جلسات متعددی با مسئولان وزارت ارشاد داشتیم و به حمایت آنها خوشبین هستیم. علاوه بر این مسئولان منطقه عباس آباد و باغ کتاب، سازمان زیباسازی و سایر نهادهایی که در مسیر ارتقای مجسمهسازی تلاش میکنند با ما همکاری خوبی داشتند. امیدواریم بی ینال خوبی را برگزار کنیم.
در بخش بعدی این نشست خبری، محمود بخشی با اشاره به تغییرات اساسی این دوره از دوسالانه بیان کرد: تلاش ما این است که در این دوره به جای نمایش ماحصل کار، فرایند کارها دیده شود در نتیجه این دوسالانه با نمایشگاهها، سمپوزیومها و فستیوالهای سالانهای که در این زمینه برگزار میشود متفاوت خواهد بود. ما می خواهیم شکلی آوانگاردتر داشته باشیم و یک قدم رو به جلو حرکت کنیم.
دبیر این دوسالانه گفت: ارائه و نشان دادن روند هنری به مردم و حتی خود هنرمندان مهمترین موضوع در این دوسالانه است. همانطور که گفته شد ما تم و موضوع مشخصی نداریم چرا که مشخص کردن موضوع به آثار حالت فرمایشی و سفارشی می دهد که این با کار اصلی هنرمند که خودش باید مساله بسازد و آن را حل کند، در تعارض است. سعی ما این است که در دوسالانه هشتم جای خالی ای را پر کنیم که تا به حال در آن مسیر کار نشده است. بنابراین تغییراتی در فراخوان و کل مسیر برگزاری دوسالانه ایجاد شده است.
محمود محرمی در ادامه نشست با بیان اینکه کلیدواژه اصلی فراخوان دوسالانه هشتم مجسمهسازی کلمه "روند" است، گفت: این کلمه هم گذشته و هم آینده را در درون خود دارد. به این فکر کردیم هنرمندان پروژههای فکری خود را ارائه دهند و پس از آن در طی فرصت چندماهه که تا آغاز نمایشگاه کارگروههای مختلفی به بازدید استودیوی هنرمندان پرداخته و روند کار آنها را رصد کنند.
در ادامه این مبحث دبیر دوسالانه در توضیحات بیشتری گفت: ما به جای کار به اتمام رسیده ترجیح میدهیم ایده، اتود و ماکت کار را ببینیم و بعد به هنرمند چهار ماه زمان می دهیم تا روی ایدهها کار کنند. در جلسات استودیو ویزیت، روند کار هنرمندان مستندنگاری میشود و بعد سعی میکنیم این پروسهای که در کارگاه هنرمندان میگذرد را به مخاطب نشان دهیم تا شاهد روند شکلگیری و پیشرفت کار باشد.
در ادامه نشست مجیدی رییس هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمهساز ایران با اعلام مکان برگزاری این رویداد که باغ کتاب خواهد بود، بیان کرد: بلند بودن سقف و باز بودن فضای سالن برای نمایش آثار بزرگ مزیت هایی بود که در بازدید از باغ کتاب به آن برخورد کردیم. این مکان محل خوبی است تا آثاری با رویکردهای امروزی که مدنظر این دوسالانه است، آنجا چیدمان شود.
وی درباره وجود یک آییننامه برای برگزاری دوسالانه مجسمه گفت: برای برگزاری دوسالانهها آییننامه داریم اما فراموش نکنیم این آییننامهها بر اساس تفکرات مدرن شکلگرفته و وقتی ما بر رویکرد معاصر تاکید میکنیم باید تغییراتی در آییننامه ایجاد شود. تاکید بر پژوهشی بودن دوسالانه مجسمهسازی برای این است که بتوانیم نظرات کارشناسان و هنرمندان را بدانیم و بر اساس آنها کار کنیم، در حالی که آییننامه برخی مواقع دست ما را میبندد. در این دوره تفکر فرایند محور توسط شورای سیاستگذاری مطرح شده و رویکرد دوسالانه کاملا معاصر است.
محرمی نیز با اشاره به نمایش آثار در باغ کتاب گفت: فکر کردیم وقت آن است که نمایش هنر از آن فضای بسته موزهای خارج شود و در فضای مردمیتر با بدنه اجتماع تماس بیشتری داشته باشند. همچنین در حال بررسی هستیم که پس از برگزاری دوسالانه در صورت امکان آثاری که میتواند در فضای باغ کتاب قرار بگیرد توسط نهادها خریداری شده و در آنجا باقی بماند.
در بخش بعدی این نشست پرسش خبرنگاران مطرح شد و در ابتدا مجیدی درباره ارتباط انجمن مجسمه سازان ایران با وزارت ارشاد گفت: انجمنها اگرچه زیر نظر وزارت ارشاد هستند اما از نظر تفکر و نوع نگاه کاملا مستقل هستند، چون تیم تصمیم گیرنده نهایی هنرمندان هستند. ارتباط انجمنها با وزارت ارشاد صرفاً در موضوعات صنفی است، نه تفکرات انجمن. ما حمایتهای جدی از جانب وزارت ارشاد دریافت میکنیم اما آنها دخالتی در کارمان ندارند.
اردشیر میرمنگره نیز در ادامه سخنان مجیدی گفت: برگزاری تخصصی دوسالانهها رویکرد مورد تاکید اداره کل هنرهای تجسمی است. نگاه ما این است که برگزاری این دوسالانه ها نهادهای متخصص یعنی انجمنها واگذار شود که همین اتفاق نیز رخ داده است. برای دوسالانه هشتم مجسمه نیز از ابتدا تابهحال همه امور به انجمن مجسمهسازان واگذار شده و تنها تاکید مرکز آن بوده که این رویداد برای همه جامعه مجسمهسازی و به شکل فراگیر برگزار شود.
در ادامه جلسه بخشی درباره تعداد آثاری که در این دوسالانه پذیرش خواهد شد، بیان کرد: فضای بزرگی در اختیار داریم اما نمیدانیم چه تعداد اثر در آنجا میگیرد. اما مساله مهمتر ما محدودیت زمان برای تولید آثار است. درعینحال مجسمهسازی و کار چیدمانی گران است در نتیجه دیگر محدودیت ما برای پذیرش کارها مربوط به بودجهای است که در اخیتار خواهیم داشت. سعی میکنیم با توجه به مشکلات اقتصادی، از مشارکتها نیز حداکثر بهره را ببریم. با این حال شاهد حضور حدود ۸۰ اثر از مجسمهسازان خواهیم بود.
بخشی درباره بخش کیوریتوری در این دوسالانه گفت: مبحث کیوریتوری در عرصه هنر مبحث تازهای است و میخواهیم در این دوسالانه بیشتر به آن بپردازیم. کیوریتور همفکر و مشاور هنرمند است. امیدواریم از این همکاری بهترین استفاده را کنیم. ولی چیزی که بیشتر از همه میخواهیم این است که پیشرفت کار و چالشهایی که هنرمند در روند خلق اثر با آن مواجه میشود را در استودیوی خودش ببینیم و گزارشهای از آن داشته باشیم. برای این کار کارگروههایی تحت نظر تعدادی کیوریتور شکل میگیرد تا مراحل کار هنرمندان را در شهرهای مختلف رصد کنند.
مجیدی در ادامه گفت: بسیاری از آثار این دوسالانه پس از نمایش جمعآوری میشوند و آنچه اهمیت دارد ماندگاری ایده هنرمندان است در نتیجه هنرمندان باید با این دید به خلق اثر بپردازند نه به عنوان اثری که قرار است فروخته شود.
بخشی درباره آثاری که پس از طی روند 4 ماهه به نتیجه مطلوب نرسیده و کیفیت لازم برای نمایش در بیینال را ندارند، گفت: هنر تجربی و اثر هنری شکستخورده، در سالهای اخیر در سراسر دنیا مورد توجه قرار گرفته است. من هم علاقه دارم پروژههای شکستخورده را در بیینال نمایش دهیم و ببینیم که هنرمند چه تلاشی کرده است. در هنر معمولاً تلاش و پس زمینه کار هنرمند در کار نهایی دیده نمیشود ولی تلاش ما این است که این پروسه را ببینیم و در همین راستا پروسه تجربی و تلاشهایی که در نهایت به شکست خوردن هنرمند میرسد نیز قابل بررسی است.
مجیدی نیز در ادامه این موضوع گفت: انجمن در فرایند انتخاب آثار هیچ دخالتی نمیکند و هیئت انتخاب میتوانند هر تصمیمی بگیرند که چه آثاری را نمایش دهند. اما به نظر من هم خوب است که آثار شکستخورده نیز در بیینال به نمایش درآیند.