نشست خبری هشتمین دوسالانه ملی مجسمه سازی تهران بازگشت
در نشست خبری؛
جزئیات برنامه های هشتمین دوسالانه ملی مجسمه سازی تهران تشریح شد
 
جزییات هشتمین دوسالانه ملی مجسمه‌سازی تهران امروز ۹ مهرماه طی یک نشست خبری تشریح شد و مکان برگزاری این ‏رویداد باغ کتاب اعلام شد.‏
 
به گزارش ستاد خبری هشتمین دوسالانه ملی مجسمه سازی تهران، پیش از ظهر امروز 9 مهرماه نخستین نشست خبری هشتمین ‏دوسالانه ملی مجسمه‌سازی تهران با حضور عباس مجیدی رییس هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران، محمود بخشی ‏دبیر این دوسالانه، محمود محرومی دبیر اجرایی دوسالانه، اردشیر میرمنگره معاون هنری اداره کل تجسمی وزارت فرهنگ و ‏ارشاد اسلامی در خانه هنرمندان شماره دو برگزار شد.‏
 
در ابتدای این نشست عباس مجیدی گفت: ما برای رسیدن به هشتمین دوسالانه ملی مجسمه سازی تهران، مسیری طولانی را طی ‏کردیم تا به این مرحله که انتشار فراخوان است، رسیدیم. ‏
 
وی ادامه داد: تلاش ما ایجاد بستری برای درک بهتر هنر مجسمه سازی بود و برای این هدف لازم بود نظرات مختلف هنرمندان ‏را درباره این رویداد بشنویم. در ابتدا به بررسی بی ینال های گذشته پرداختیم. 20 جلسه گفتگو با هنرمندان برگزار کردیم و به ‏تحلیل ضعف ها و قوت های بی ینال های گذشته پرداختیم. در ابتدا باید به سوال کلیدی پاسخ می دادیم مانند اینکه این بی ینال باید ‏به صورت کیوریتوری برگزار شود یا با فراخوان عمومی که در نهایت تصمیم این شد که تلفیقی از فراخوان و کیوریتوری را ‏داشته باشیم تا به تعامل بیشتر با هنرمندان برسیم. همچنین بحث رقابتی بودن یا نبودن، داشتن تم و یا مکان مند بودن اثر و... ‏مطرح شد.‏
 
وی با تاکید بر اینکه این دوره دوسالانه در یک بستر پژوهشی شکل گرفته بیان کرد: در این دوره شاهد تعامل خلاق هنرمند، ‏کیوریتور و مخاطب هستیم. دبیری که معرفی شد خودش یکی از تفاوت های این دوره با دوره های قبل را نشان می دهد. حذف ‏جایزه نیز از دیگر تغییرات این دوسالانه است. همچنین در این دوره ما موضوع مشخصی برای هنرمندان اعلام نمی کنیم. ‏
 
مجیدی گفت: جلسات متعددی با مسئولان وزارت ارشاد داشتیم و به حمایت آنها خوشبین هستیم. علاوه بر این مسئولان منطقه ‏عباس آباد و باغ کتاب، سازمان زیباسازی و سایر نهادهایی که در مسیر ارتقای مجسمه‌سازی تلاش می‌کنند با ما همکاری خوبی ‏داشتند. امیدواریم بی ینال خوبی را برگزار کنیم. ‏
 
در بخش بعدی این نشست خبری، محمود بخشی با اشاره به تغییرات اساسی این دوره از دوسالانه بیان کرد: تلاش ما این است که ‏در این دوره به جای نمایش ماحصل کار، فرایند کارها دیده شود در نتیجه این دوسالانه با نمایشگاه‌ها، سمپوزیوم‌ها و فستیوال‌های ‏سالانه‌ای که در این زمینه برگزار می‌شود متفاوت خواهد بود. ما می خواهیم شکلی آوانگاردتر داشته باشیم و یک قدم رو به جلو ‏حرکت کنیم.‏
 
دبیر این دوسالانه گفت: ارائه و نشان دادن روند هنری به مردم و حتی خود هنرمندان مهم‌ترین موضوع در این دوسالانه است. ‏همانطور که گفته شد ما تم و موضوع مشخصی نداریم چرا که مشخص کردن موضوع به آثار حالت فرمایشی و سفارشی می دهد ‏که این با کار اصلی هنرمند که خودش باید مساله بسازد و آن را حل کند، در تعارض است. سعی ما این است که در دوسالانه ‏هشتم جای خالی ای را پر کنیم که تا به حال در آن مسیر کار نشده است. بنابراین تغییراتی در فراخوان و کل مسیر برگزاری ‏دوسالانه ایجاد شده است. ‏
 
محمود محرمی در ادامه نشست با بیان اینکه کلیدواژه اصلی فراخوان دوسالانه هشتم مجسمه‌سازی کلمه "روند" است، گفت: این ‏کلمه هم گذشته و هم آینده را در درون خود دارد. به این فکر کردیم هنرمندان پروژه‌های فکری خود را ارائه دهند و پس از آن در ‏طی فرصت چندماهه که تا آغاز نمایشگاه کارگروه‌های مختلفی به بازدید استودیوی هنرمندان پرداخته و روند کار آنها را رصد ‏کنند.‏
 
در ادامه این مبحث دبیر دوسالانه در توضیحات بیشتری گفت: ما به جای کار به اتمام رسیده ترجیح می‌دهیم ایده، اتود و ماکت ‏کار را ببینیم و بعد به هنرمند چهار ماه زمان می دهیم تا روی ایده‌ها کار کنند. در جلسات استودیو ویزیت، روند کار هنرمندان ‏مستندنگاری می‌شود و بعد سعی می‌کنیم این پروسه‌ای که در کارگاه هنرمندان می‌گذرد را به مخاطب نشان دهیم تا شاهد روند ‏شکل‌گیری و پیشرفت کار باشد. ‏
 
 
در ادامه نشست مجیدی رییس هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران با اعلام مکان برگزاری این رویداد که باغ کتاب ‏خواهد بود، بیان کرد: بلند بودن سقف و باز بودن فضای سالن برای نمایش آثار بزرگ مزیت هایی بود که در بازدید از باغ کتاب ‏به آن برخورد کردیم. این مکان محل خوبی است تا آثاری با رویکردهای امروزی که مدنظر این دوسالانه است، آنجا چیدمان ‏شود. ‏
 
وی درباره وجود یک آیین‌نامه برای برگزاری دوسالانه مجسمه گفت: برای برگزاری دوسالانه‌ها آیین‌نامه داریم اما فراموش ‏نکنیم این آیین‌نامه‌ها بر اساس تفکرات مدرن شکل‌گرفته و وقتی ما بر رویکرد معاصر تاکید می‌کنیم باید تغییراتی در آیین‌نامه ‏ایجاد شود. تاکید بر پژوهشی بودن دوسالانه مجسمه‌سازی برای این است که بتوانیم نظرات کارشناسان و هنرمندان را بدانیم و بر ‏اساس آنها کار کنیم، در حالی که آیین‌نامه برخی مواقع دست ما را می‌بندد. در این دوره تفکر فرایند محور توسط شورای ‏سیاست‌گذاری مطرح شده و رویکرد دوسالانه کاملا معاصر است.‏
 
محرمی نیز با اشاره به نمایش آثار در باغ کتاب گفت: فکر کردیم وقت آن است که نمایش هنر از آن فضای بسته موزه‌ای خارج ‏شود و در فضای مردمی‌تر با بدنه اجتماع تماس بیشتری داشته باشند. همچنین در حال بررسی هستیم که پس از برگزاری ‏دوسالانه در صورت امکان آثاری که می‌تواند در فضای باغ کتاب قرار بگیرد توسط نهادها خریداری شده و در آنجا باقی بماند.‏
 
در بخش بعدی این نشست پرسش خبرنگاران مطرح شد و در ابتدا مجیدی درباره ارتباط انجمن مجسمه سازان ایران با وزارت ‏ارشاد گفت: انجمن‌ها اگرچه زیر نظر وزارت ارشاد هستند اما از نظر تفکر و نوع نگاه کاملا مستقل هستند، چون تیم تصمیم ‏گیرنده نهایی هنرمندان هستند. ارتباط انجمن‌ها با وزارت ارشاد صرفاً در موضوعات صنفی است، نه تفکرات انجمن. ما ‏حمایت‌های جدی از جانب وزارت ارشاد دریافت می‌کنیم اما آنها دخالتی در کارمان ندارند.‏
 
اردشیر میرمنگره نیز در ادامه سخنان مجیدی گفت: برگزاری تخصصی دوسالانه‌ها رویکرد مورد تاکید اداره کل هنرهای تجسمی ‏است. نگاه ما این است که برگزاری این دوسالانه ها نهادهای متخصص یعنی انجمن‌ها واگذار شود که همین اتفاق نیز رخ داده ‏است. برای دوسالانه هشتم مجسمه نیز از ابتدا تابه‌حال همه امور به انجمن مجسمه‌سازان واگذار شده و تنها تاکید مرکز آن بوده که ‏این رویداد برای همه جامعه مجسمه‌سازی و به شکل فراگیر برگزار شود.‏
 
در ادامه جلسه بخشی درباره تعداد آثاری که در این دوسالانه پذیرش خواهد شد، بیان کرد: فضای بزرگی در اختیار داریم اما ‏نمی‌دانیم چه تعداد اثر در آنجا می‌گیرد. اما مساله مهمتر ما محدودیت زمان برای تولید آثار است. درعین‌حال مجسمه‌سازی و کار ‏چیدمانی گران است در نتیجه دیگر محدودیت ما برای پذیرش کارها مربوط به بودجه‌ای است که در اخیتار خواهیم داشت. سعی ‏می‌کنیم با توجه به مشکلات اقتصادی، از مشارکت‌ها نیز حداکثر بهره را ببریم. با این حال شاهد حضور حدود ۸۰ اثر از ‏مجسمه‌سازان خواهیم بود.‏
 
بخشی درباره بخش کیوریتوری در این دوسالانه گفت: مبحث کیوریتوری در عرصه هنر مبحث تازه‌ای است و می‌خواهیم در ‏این دوسالانه بیشتر به آن بپردازیم. کیوریتور همفکر و مشاور هنرمند است. امیدواریم از این همکاری بهترین استفاده را کنیم. ولی ‏چیزی که بیشتر از همه می‌خواهیم این است که پیشرفت کار و چالش‌هایی که هنرمند در روند خلق اثر با آن مواجه می‌شود را در ‏استودیوی خودش ببینیم و گزارش‌های از آن داشته باشیم. برای این کار کارگروه‌هایی تحت نظر تعدادی کیوریتور شکل می‌گیرد ‏تا مراحل کار هنرمندان را در شهرهای مختلف رصد کنند.‏
 
 
مجیدی در ادامه گفت: بسیاری از آثار این دوسالانه پس از نمایش جمع‌آوری می‌شوند و آنچه اهمیت دارد ماندگاری ایده هنرمندان ‏است در نتیجه هنرمندان باید با این دید به خلق اثر بپردازند نه به عنوان اثری که قرار است فروخته شود.‏
 
بخشی درباره آثاری که پس از طی روند 4 ماهه به نتیجه مطلوب نرسیده و کیفیت لازم برای نمایش در بی‌ینال را ندارند، گفت: ‏هنر تجربی و اثر هنری شکست‌خورده، در سال‌های اخیر در سراسر دنیا مورد توجه قرار گرفته است. من هم علاقه دارم ‏پروژه‌های شکست‌خورده را در بی‌ینال نمایش دهیم و ببینیم که هنرمند چه تلاشی کرده است. در هنر معمولاً تلاش و پس زمینه ‏کار هنرمند در کار نهایی دیده نمی‌شود ولی تلاش ما این است که این پروسه را ببینیم و در همین راستا پروسه تجربی و ‏تلاش‌هایی که در نهایت به شکست خوردن هنرمند می‌رسد نیز قابل بررسی است.‏
 
مجیدی نیز در ادامه این موضوع گفت: انجمن در فرایند انتخاب آثار هیچ دخالتی نمی‌کند و هیئت انتخاب می‌توانند هر تصمیمی ‏بگیرند که چه آثاری را نمایش دهند. اما به نظر من هم خوب است که آثار شکست‌خورده نیز در بی‌ینال به نمایش درآیند.‏
تاریخ خبر:  1398/07/09