کارگاه‌های گروه آموزش و پژوهش هشتمین دوسالانه مجسمه‌سازی تهران برگزار شد بازگشت
کارگاه‌های گروه آموزش و پژوهش هشتمین دوسالانه مجسمه‌سازی تهران برگزار شد

پروژه مستندنگاری از روند چگونگی شکل‌گیری آثار هشتمین دوسالانه مجسمه‌سازی پس از برگزاری 4 کارگاه آموزشی و در نهایت تشکیل 5 گروه به منظور بازدید از کارگاه‌های هنرمندان کلید خورد.

یکی از بخش‌های این دوسالانه "آموزش و پژوهش" نام دارد که در زیرمجموعه آن، مستندنگاری از روند چگونگی شکل‌گیری اثر برای ارائه در دوسالانه تعریف شده است. با توجه به اینکه فرایند تجربه هنری نقشی کلیدی در دریافت و ارتباط میان مخاطب و هنرمند دارد و به دلیل اهمیت کنکاش و مشارکت در آفرینش هنری، در این دوره روند شکل‌گیری آثار مورد توجه قرار گرفته است.

 
به همین منظور، دبیرخانه هشتمین دوسالانه مجسمه‌سازی تهران از هنرمندان، نمایشگاه‌گردان‌ها (کیوریتورها)، محققان و علاقه‌مندان برای مشارکت در گروه‌‌های مستندنگاری دعوت به همکاری کرد. گروه‌های مستندنگاری در طول ١٠ هفته از دی‌ماه تا اسفند ماه ۱۳۹۸ از کارگاه‌های هنرمندان بازدید و در این مدت مستندات تصویری، نوشتاری و صوتی از مراحل گسترش ایده، شکل‌گیری اثر جدید یا بازخوانی و اجرای جدیدی از آثار پیشین هنرمندان را تهیه می‌کنند.
 
دبیرخانه دوسالانه از اواخر آبان‌ماه سال جاری، چهار کارگاه را با همراهی پژوهشگران، هنرمندان، کیوریتورها، مدیران گالری‌ها، گروه‌های ویراستاری و با حضور 40 شرکت‌کننده برگزار کرد تا گروه‌های مستندنگاری با شرکت در این کارگاه‌ها برای تهیه گزارش آموزش ببینند و به تنظیم دستورالعملی برای همکاری هنرمند و گروه تحقیقاتی برسند.
 
در بخشی از کارگاه اول که روز جمعه 24 آبان برگزار شد، محمود بخشی، دبیر دوسالانه کلیاتی درباره رویکردهای این دوره از جمله توجه به روند شکل‌گیری آثار، نقش داوطلبان، مشاوران و گروه ویراستاری شرح داد و پس از آن سهراب مهدوی، سرگروه ویراستاران دوسالانه و ریحان لعل، دبیر کارگروه آموزش و پژوهش به تعریف ساختار همکاری در گروه پژوهش پرداختند. در بخش بعدی همایون سی‌ریزی، دبیر بخش جستارها به همراه آرزو احمی، مترجم به طرح پیشنهاد، نظرخواهی و پرسش و پاسخ پرداختند.
 
گرداننده کارگاه دوم میترا سلطانی، مدیر داخلی لابراتوار بود که روز جمعه اول آذر برگزار شد. در بخش نخست این کارگاه یک بازی به سرپرستی محمد مهمانچی، مشاور استراتژی دوسالانه انجام شد تا شرکت‌کنندگان یکدیگر را بشناسند، مهارت‌های ارتباطی‌شان را تقویت کنند و در ساختار فضای پژوهشی قرار بگیرند. در ادامه سحر اعلایی، پژوهشگر میان رشته‌ای نیز کلیاتی درباره بازدید از کارگاه هنرمند و گفتگوی موثر مطرح کرد. در پایان، کارگاه گزارش‌نویسی با سرپرستی شایان دادبین، ویراستار و آموزگار برگزار شد.
 
همچنین سومین کارگاه کارگروه آموزش و پژوهش روز جمعه ۸ آذر با گردانندگی سهراب مهدوی، برپا شد. در ابتدای این کارگاه محمود بخشی، دبیر دوسالانه دو جلسه گذشته را مرور و پس از آن آرش ابراهیمی‌فر، مترجم و ویراستار درباره کتاب "چینش چیزها: رتوریک ترکیب‌بندی اشیا بود" صحبت کرد. بخش بعدی کارگاه به گفتگو با هنرمندان شامل همایون سی‌ریزی و مینا محسنی و ویراستاران شامل سهراب مهدوی، آرش ابراهیمی‌فر و حبیب دانشور سپری شد. بعد از آن، شرکت‌کنندگان در گروه‌های سه نفری به صورت چرخشی به گفتگو با هنرمند و دیدن آثار او پرداختند و در پایان گزارشی از مشاهدات و صحبت‌هایشان تهیه کردند. همزمان گروه‌های دیگر نیز گزارش‌های خود را با ویراستاران به اشتراک و بحث گذاشتند.
 
آخرین کارگاه کارگروه آموزش و پژوهش هم روز جمعه ۱۵ آذر با گردانندگی میترا سلطانی برگزار شد. بخش نخست این کارگاه به گفتگو میان سه هنرمند شامل امیر مُعبد، می‌می امینی و مریم فرشاد گذشت و در ادامه مریم مجد، مدیر گالری "اثر" و رویداد "تیرآرت" دیدگاه‌های خود را درباره بازدید از کارگاه هنرمند مطرح کرد. او بهترین راه برای شروع کار مستند‌سازی از روند شکل‌گیری اثر هنرمند را تعیین اهداف مورد نظر دوسالانه بیان کرد و بر توجه به گروه مخاطبان، قالبی که گزارش‌ها در آن منتشر می‌شود و  هدف از مستندنگاری‌ها تاکید کرد.
 
پس از برگزاری این کارگاه‌ها، نشستی برای تشکیل گروه‌های مستندنگاری در دی ماه برگزار که در نهایت 5 گروه تشکیل شد. در این نشست، اعضای گروه‌ها معرفی شدند و درباره سناریوی مستندها، شرح وظایف اعضا و زمان‌بندی بازدیدها گفتگو کردند.
 
بازدید از کارگاه هنرمندان، مصاحبه، آرشیو و مستندنگاری از روند شکل‌گیری اثر، اقداماتی است که از این پس گروه‌های مستند نگاری تا زمان برگزاری دوسالانه انجام می‌دهند.
هشتمین دوسالانه مجسمه‌سازی تهران از اسفند 1398 تا اردیبهشت 1399 در محوطه باغ کتاب و اراضی عباس آباد برگزار می‌شود

 

تاریخ خبر:  1398/10/17