هشتمین دوسالانه ملی مجسمه سازی تهران در تالار وحدت و پهنه رودکی افتتاح شد
دولت از برگزاری دوسالانه های تخصصی هنری حمایت می کند
هشتمین دوسالانه ملی مجسمهسازی تهران، عصر روز دوشنبه 24 آذرماه، با نمایش بیش از 90 اثر، در تالار وحدت و پهنه رودکی آغاز به کار کرد.
به گزارش واحد ارتباطات و رسانه اداره کل هنرهای تجسمی، در این افتتاحیه که به دلیل رعایت پروتکلهای بهداشتی با حضور محدود تعدادی از هنرمندان همراه بود، سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران درباره برگزاری این دوسالانه گفت: یکی از سیاستهای اصلی اداره کل هنرهای تجسمی این بوده که فرصت را برای فعالیت انجمنهای تخصصی هنری فراهم کند و یکی از مهمترین رویدادهایی که این انجمنها برگزار میکردند دوسالانههای تخصصی بود. در این دوره رایزنیهای زیادی توسط مدیرکل تجسمی صورت گرفت و جلسات متعددی با انجمنها برگزار شد و در نهایت میبینید که دوسالانهها یکی پس از دیگری در حال برگزاری است.
حسینی ادامه داد: هدف ما این بود که هرسال بین ۲ تا ۴ رویداد تخصصی انجام شده و یا برای برگزاری آنها برنامهریزی شود،کما اینکه امسال بعضی از این رویدادها به دلیل شرایط ویژهای که کرونا به وجود آورد نتوانستند برگزار شوند. بااینحال دوسالانه سرامیک اخیراً برگزار شد و هماکنون دوسالانه مجسمهسازی آغاز شده است و انشاءالله در آینده دوسالانه نقاشی را خواهیم داشت. بنابراین به دور از هر حاشیهای، پرداختن به این رویدادها برای نشان دادن فعال بودن عرصه هنر و به خصوص همنشینی جوانان و استادانی که در کنار هم فعالیت میکنند، اقدامی بوده که به نظر من شایسته تحسین است.
او درباره امکان منظم برگزار شدن دوسالانهها در سالهای آتی گفت: ما برگزارکننده دوسالانهها نیستیم، اما تسهیلگر و همراه هنرمندان هستیم تا بتوانند رویدادهای تخصصی خود را برگزار کنند. این تمایل بیش از این که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال شود، وابسته به اهتمام هنرمندان و انجمنهای تخصصی هنرهای تجسمی است. فکر میکنم در تمام ادوار همکاران من در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیمیل به کمک و همیاری برای برگزاری این رویدادها نبودهاند. اما در این دوره ما اهتمام ویژهای داشتیم که با گفتگو با هنرمندان امکانی فراهم کنیم که این دوسالانهها برگزار شود.
حسینی درباره ویژگیهای هشتمین دوسالانه مجسمهسازی گفت: به نظر من در این دوسالانه چند نکته قابلتوجه است. نخست آنکه همنشینی جوانان و بزرگترها نکته قابلستایشی است. نکته دوم آنکه توجه به المانهای هویتی و فرهنگی کشور عزیز ما در آثار دیده میشود و این مسئله هم در ایده پردازی، هم در استفاده از مواد و مصالح و هم در جمعبندی وجود دارد. این آثار روایت دارند و هرکدام بر اساس فرایندی در ذهن هنرمند شکلگرفته است، نه صرفاً برای اینکه کاری را به دوسالانه مجسمهسازی ارائه دهند. این موضوع یکی از ویژگیهای قابلستایش دوسالانه است.
در ادامه این مراسم ؛ هادی مظفری، مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی نیز درباره هشتمین دوسالانه ملی مجسمهسازی تهران گفت: تا امروز گفته میشد وزارت ارشاد مخالف برگزاری دوسالانهها است، درحالیکه برگزاری این دوسالانه و پیش از آن دوسالانه سرامیک نشان میدهد که نه تنها مخالفتی نیست، بلکه هر شرایطی هم که به وجود آمد تا این دوسالانهها برگزار نشود، تلاش کردیم که آن موانع را برطرف کنیم. دوسالانه مجسمهسازی از سال گذشته با اتفاقات متعددی مواجه شد، از استعفای دبیر گرفت تا به تعویق افتادن دوسالانه، جابجایی مکان برگزاری از باغ کتاب به پهنه رودکی، شیوع کرونا و شرایط بد اقتصادی، هرکدام از اینها به تنهایی بهانهای بود برای برگزار نشدن این دوسالانه. ولی ما سعی کردیم همه این بهانهها را دور کنیم و از دوستان در انجمن مجسمهسازان خواستیم با توان بیشتر کار کنند تا این بینال برگزار شود.
مظفری ادامه داد: ما تسهیلکننده برگزاری دوسالانهها هستیم، اما بعضی وقتها حتی این ترغیب و انگیزه بیشتر دادن به جامعه هنری را نیز جزو وظایف خود میدانیم، زیرا دوسالانهها مهمترین رویداد تخصصی هر حوزه است. بعضی از بی نالها ۱۰ سال برگزار نشده بودند و یک علت آن است که هیئتمدیره انجمنها دو سال یکبار عوض میشود و تا گروهی بخواهند تصمیم بگیرند و برای برگزاری بینال آماده شوند فرصت آنها به پایان میرسد و باید کار را به گروه دیگری بسپارند. این مسئله برای برگزاری دوسالانهها باعث ایجاد چالشهایی میشود.
مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی افزود: واقعا خوشحال هستم که دوسالانه مجسمهسازی امروز افتتاح شده است چون بارها تا پای عدم برگزاری پیش رفت. تغییراتی در این دوره دوسالانه وجود دارد و همه پیشنهادها درباره مسائل شکلی و محتوایی توسط انجمن مجسمهسازان ایران ارائه شد. یعنی ما یک ساختار داریم که آن را در اختیار انجمنهای تخصصی قرار میدهیم و به لحاظ مالی حمایت میکنیم تا دوسالانه برگزار شود. اما نوع برگزاری، شکل، محتوا، تعداد آثار، داوریها و کارهایی که انتخاب میشود همگی در اختیار انجمنهای تخصصی است و ما تلاش میکنیم که در آن دخالت نکنیم. در این بینال نیز چنین اتفاقی افتاد و ما نظرات انجمن و دبیران محترم را صائب دانستیم و به آنها احترام گذاشتیم و اجازه دادیم کاری را که فکر میکنند درست است انجام دهند.
او ادامه داد: از همان ابتدا که انجمن پیشنهاد برگزاری این دوسالانه را داد، دو تغییر در فراخوان آن مشهود بود. یکی اینکه وجه رقابتی دوسالانه برداشته شده بود و تلاش شده بود به سمت نمایشگاه گردانی و کیوریتوری حرکت کنند تا فرایند تولید و خلق ایده تا اجرای اثر به نمایش گذاشته شود. باور آنها این بود که معمولاً افرادی که در بینال شرکت میکنند، هم در میان جوانان و هم در میان اساتید، جزء بهترینها هستند و بنابراین داوری و قضاوت را نباید گروه کوچکی در دوسالانه انجام دهد، بلکه باید اجازه دهند افکار عمومی و جامعه این قضاوت را انجام دهد. این پیشنهاد بهخودیخود درست بود، کما اینکه در بینال ها و جایزههای بزرگ جهانی همین رویکرد را میبینید که افرادی دارای رزومه و سابقه کار اجازه ورود در آن فضا را دارند، اما نهایتاً کار آنها قضاوت نمیشود.
مظفری افزود: نکته دیگر رویکرد بینا رشتهای دوسالانه است. البته در دوره هفتم دوسالانه نیز انجمن مجسمهسازان به فضای بینارشته ای نزدیک شده بود و بحثهایی در این زمینه انجام شد. در آن دوسالانه نیز صرفا با مجسمههایی با نگاه کلاسیک مواجه نبودیم، زیرا امروزه مرزها برداشته شده و مدیومها دیگر قضاوت نمیشوند. من فکر میکنم در بینال هشتم آن مسیر چند قدم جلوتر رفته و راهی که قبلاً انجمن مجسمهسازان شروع کرده بود و باور اینکه مجسمه معاصر چیزی فراتر از مجسمههای کلاسیک است را امروز در این دوسالانه میبینیم.
او در پایان گفت: واقعاً با شرایط سختی که امسال به لحاظ شرایط اجتماعی، شیوع کرونا و شرایط مالی پشت سر گذاشتیم، اینکه در حال حاضر در حوزه تجسمی همزمان دو بینال سرامیک و مجسمه در کشور ما در حال برگزاری است جزء اتفاقات نادری بوده که در حوزه هنر افتاده است. دوسالانه صرفاً این آثاری که در این محل به نمایش درآمده است نیست، بلکه یک عقبه و آمادهسازی هماهنگ و گسترده میخواهد و چند ماه کار شبانهروزی انجام شده است تا این دوسالانه برگزار شود. خوشحالم حرفی که در ابتدای سال در میان جامعه هنری زده و گفته بودم که امسال سال پر فعالیتی در حوزه تجسمی خواهد بود تا حدودی تحقق یافته و انشاالله تا پایان سال این فعالیتها بیشتر و بیشتر شود.
گفتنی است ، هشتمین دوسالانه ملی مجسمه سازی تهران تا 21 بهمن ماه در تالار وحدت و پهنه رودکی برپاست و علاقمندان می توانند همه روزه با رعایت پروتکل های بهداشتی و به تعداد محدود از این آثار دیدن نمایند .